Problemen vragen niet om een oplossing, maar om aandacht

Als er een probleem is hebben we vaak de neiging om direct naar een oplossing te zoeken. We willen zo snel mogelijk van het probleem af. Maar een probleem vraagt niet om een oplossing, maar om aandacht. Problemen komen niet uit de lucht vallen Een probleem bestaat namelijk niet zomaar. Het is een aanwijzing dat […]

Lees verder

Zelfbeeld en eigenwaarde, een onfortuinlijk huwelijk

Een zelfbeeld is – zoals het woord al zegt – het beeld dat je van jezelf hebt. Het is een mentaal model van wie je bent (of eigenlijk van wie je denkt te zijn). Het bestaat uit een verzameling ideeën en overtuigingen over jezelf, waarmee je je identificeert. Het is wat je over jezelf gelooft. […]

Lees verder

Een positief zelfbeeld is nog geen GEZOND zelfbeeld

Een positief zelfbeeld lijkt iets om naar te streven, maar goed bekeken is een positief zelfbeeld iets heel anders dan een gezond zelfbeeld. Om dat te begrijpen, moeten we eerst kijken naar wat een gezond zelfbeeld is. Wat is een gezond zelfbeeld? Een gezond zelfbeeld is – in mijn ogen – een realistisch zelfbeeld. Een […]

Lees verder

Het probleem van beschadigde kinderen

Behoorlijk wat kinderen – te veel! – krijgen thuis niet wat ze nodig hebben om gezond en evenwichtig op te groeien. Ze komen daarmee al ‘beschadigd’ op school. Beschadigde kinderen laten vaak probleemgedrag zien en hun beschadigingen werken als een rem op hun leerproces en ontwikkeling. Maar wat is er precies beschadigd bij deze kinderen? […]

Lees verder

Wat is stress en hoe smoor je het in de kiem?

Stress maakt het leven meestal moeilijker. Kortdurende stress is niet zo erg, maar langdurige of chronische stress is rampzalig. Ons lichaam en brein kunnen dan niet meer voldoende terugkeren naar een ontspannen toestand, waarin zij kunnen herstellen van de effecten van stress. Burn-outverschijnselen liggen op de loer. Maar stress maakt ons ook simpelweg minder effectief. […]

Lees verder

De wereld achter gedrag

We zijn – als het om opvoeden gaat – erg gericht op gedrag bij kinderen. Dat is op zich logisch, want gedrag is heel zichtbaar. En je kunt er zo lekker duidelijk invloed op uitoefenen met straf en beloning. Je geeft een brul of een compliment en je ziet direct effect. En dat geeft een […]

Lees verder

Therapeutisch onderwijs

Veel kinderen komen helaas al beschadigd op school. Omdat een sterk gevoel van veiligheid een absolute basisbehoefte is om te kunnen functioneren, betekent elke beschadiging op dit gebied een vermindering van aandacht, energie en ‘hersenkracht’, door de stress die een gebrek aan veiligheid oplevert. Als je niet therapeutisch werkt, wordt onderwijs een worsteling die veel […]

Lees verder

Onderwijs zonder straf en beloning?

Straffen en belonen zijn de meest gebruikte technieken om gedrag van kinderen in ‘goede’ banen te leiden. Er is weinig twijfel of het werkt. Het werkt. Maar is het daarmee ook wenselijk? Empathie is de sleutel Om van een school een gezonde omgeving te maken is het nodig dat niet alleen leerkrachten, maar ook de […]

Lees verder

Probleemgedrag verminderen door de waarde van onderwijs te vergroten

Veel gedragsproblemen vloeien voort uit een gebrek aan betrokkenheid of motivatie bij de leerling. Als je leerlingen – of eigenlijk mensen in het algemeen – dwingt om iets te doen waar ze zich niet betrokken bij voelen of waar ze niet gemotiveerd voor zijn, zorgen ze voor problemen: Ze worden opstandig en proberen de grenzen […]

Lees verder

Handleiding voor onze emoties

Onze wereld, ons leven wordt voor een belangrijk deel bestierd door emoties. Ze vormen de basis van allerlei beslissingen, beïnvloeden ons gedrag en begeleiden ons als een soort achtergrondmuziek. We zijn emotionele wezens. En kinderen al helemaal. Daarom een korte handleiding over emoties. Wat zijn emoties? Welke emoties hebben we? En welk nut hebben ze? […]

Lees verder

Waarom dwingen we kinderen zich aan te passen aan een ongezonde wereld?

In de bio-industrie worden snavels van kippen en staarten van varkens afgeknipt. Dit gebeurt omdat de dieren elkaar anders zouden verwonden. Ze zouden elkaar verwonden, omdat ze te kampen hebben met een ongezond hoog stressniveau. Dit stressniveau komt doordat de dieren in volle, onprettige stallen moeten leven en veel te weinig gelegenheid hebben om hun […]

Lees verder

Moet je een kind complimenten of feedback geven?

Veel mensen willen kinderen graag een positief zelfbeeld geven. En de manier om dat te doen is door veel complimenten te geven. Het kind zoveel mogelijk te prijzen. Maar een positief zelfbeeld is geen gezond zelfbeeld en in mijn ogen niet iets om na te streven. Complimenten geven als strategie – met een spontane uitroep […]

Lees verder

Waarom leerkrachten geen autoriteit hebben, tenzij…

Wie voor de klas staat wil graag op z’n minst over enige autoriteit beschikken om de boel in goede banen te leiden als dat nodig is. Als we naar de woordenboekdefinitie van autoriteit kijken, dan staat daar ‘gezag’. Gezag is ‘macht over anderen’. Autoriteit is dus macht. Maar hoe krijgen we deze macht? Hebben we […]

Lees verder

Kinderen zijn niet verplicht te gehoorzamen of mee te werken

Het eerste jaar dat ik voor de klas stond was ik – zoals de meeste leerkrachten – niet echt heel competent. Ik wilde een leuke en goede meester zijn, maar door gebrek aan ervaring wilde het niet zo vlotten met dat voornemen. En die verdraaide kinderen luisterden gewoon niet naar me! Ik vond ze af […]

Lees verder

Grenzen bieden VRIJHEID om te groeien

Grenzen stellen is erg belangrijk bij kinderen. Alleen dienen grenzen niet om een kind in het gareel te krijgen of te beperken. Grenzen stellen doe je om een kind optimaal te laten ontwikkelen. Weinig plezier met teveel en te weinig grenzen Als je te strikte grenzen aanhoudt, dan verstik je kinderen. Ze voelen zich niet […]

Lees verder

Controle loslaten om meer invloed te krijgen

Wij mensen houden van zekerheid en daarom zijn we vaak op zoek naar controle. Maar in het onderwijs kunnen we nooit controle hebben. Daarvoor zijn kinderen – en mensen in het algemeen – veel te grillig. Zeker in een klas, waar ook nog eens allerlei ingewikkelde groepsdynamieken een grote rol spelen. Controle is dus een […]

Lees verder

Waarom hooggevoelige kinderen makkelijker angstig worden

Volgens sommige bronnen heeft één op de vijf mensen een zenuwstelsel dat een stuk gevoeliger staat afgesteld dan gemiddeld. Dit verschijnsel wordt hooggevoeligheid of hoogsensitiviteit genoemd. En als de cijfers kloppen dan zitten er in elke klas zo’n vijf à zes kinderen met deze eigenschap. Als je op de hoogte bent van het fenomeen hooggevoeligheid […]

Lees verder

Waarom leerkrachten eigenlijk zelden boos zijn

Toen ik nog maar net voor de klas stond, was ik regelmatig boos. Ik liet het lang niet altijd merken, maar van binnen kookte ik af en toe flink van woede. Tenminste, dat dacht ik… Later ging ik wat nauwkeuriger nadenken over de emoties die ik voelde en kwam ik erachter dat ik meestal niet […]

Lees verder

Snel afgeleid of enorm geïnteresseerd in andere dingen?

Ik moest gemiddeld zo’n 458 keer per dag tegen Mees zeggen dat hij zijn werk af moest maken. Als ik dat niet deed had hij na een uur ongeveer anderhalve som gemaakt. Je zou hem dus snel afgeleid kunnen noemen. Toen ik op een keer benieuwd was wat hij nou eigenlijk deed als ik hem […]

Lees verder

Moeten we kinderen leren om niet te liegen?

Toen ik lesgaf in de middenbouw, kreeg ik een nieuw meisje – Chloë – in de klas. Chloë was geen gemakkelijk kind. Ze loog, manipuleerde, speelde vals, deed dingen stiekem en ontkende altijd elke verantwoordelijkheid of betrokkenheid. Het lag nooit aan haar, ze had meer recht op dingen dan anderen en zij was altijd het […]

Lees verder

Congruente communicatie voor meer rust

Ik stond nog even met Bobby’s moeder na te praten. Bobby is een beweeglijk en ongeduldig jongetje. Hij stoorde ons gesprek met alarm-achtige geluiden. Na de vijfde ‘WOEP!’ was zijn moeder het zat en riep hem tot de orde. Dit deed ze erg effectief. Haar lichaamstaal en stemgebruik straalden uit dat er een grens was […]

Lees verder

Consequent of consistent?

Een vader liep met zijn zoontje van een jaar of zes van school terug naar huis. Het jongetje was erg verdrietig. Als ik het goed heb begrepen was hij een tekening kwijt geraakt. Zijn vader zag duidelijk de ernst van de zaak niet in, want hij probeerde zijn kind op een onhandige en vooral ongeduldige […]

Lees verder

Kinderen voelen je intenties haarfijn aan

Toen ik halverwege het jaar voor een klas kwam te staan, was Sarah een moeilijk handelbaar kind. Ze zocht enorm de grenzen op, was opstandig, eiste al mijn aandacht, stoorde anderen kinderen bij hun werk. Kortom een ramp om in de klas te hebben. Ze was van school gewisseld, omdat ze op haar oude school […]

Lees verder