Compositie: het belang van contrast en hiërarchie

Om een krachtig schilderij te maken – een beeld dat indruk maakt – is het belangrijk om een duidelijk zwaartepunt te kiezen. Oftewel om ervoor te zorgen dat het oog van de kijker naar een bepaald punt in het schilderij getrokken wordt. Schilderijen waarin alles evenveel om aandacht vraagt, ogen vaak onrustig en missen vaak […]

Lees verder

Waarom en wanneer voeg je middelen toe aan de verf?

Als je schildert met olieverf, is het goed om te weten dat de verf zoals die uit de tube komt op z’n best is. Je mag er vanuit gaan dat de fabrikant – als je een beetje een degelijk merk verf gebruikt – zijn recept door onderzoek en ervaring geperfectioneerd heeft. Met andere woorden, je […]

Lees verder

Vet over mager, begrijpelijk uitgelegd

Als je in lagen schildert en graag wilt dat je schilderijen er over twee, drie of tien generaties nog een beetje behoorlijk uitzien, dan moet je je lagen zorgvuldig opbouwen. Je moet ervoor zorgen dat elke nieuwe laag goed hecht aan de voorgaande lagen. Je hoort mensen in dit verband dan vaak spreken over ‘vet […]

Lees verder

Compositie: De onzin van de gulden snede

Als je een hoop mensen mag geloven, dan kun je alleen meesterwerken produceren als je de gulden snede in acht neemt. De gulden snede (phi) is een verhouding van 1:1,618, waar allerlei magische eigenschappen aan worden toegekend. Deze verhouding zou overal in de natuur terugkomen en alle grote meesters uit het verleden, gebruikten deze verhouding […]

Lees verder